Läsarfrågor !

Kan du inte skriva vad du äter på en hel dag? Jag såg bilderna på dina matlådor (spagetti och korvstroganoff). Du äter mycket pasta, blir man inte tjock av det?


Först vill jag börja med att säga att jag varken väger, mäter eller skriver ner vad jag äter. Jag tycker det tar onödigt med energi och det får en oftast att må dåligt. Man får dåligt samvete om man äter mer än vad man har bestämt sig för osv.
Men en vanlig dag kan se ut såhär:
Frukost 7.30-8.30: 1 macka med kokta ägg och en shake. Shaken bestående av proteinpulver och sen hälften mjölk och hälften filmjölk.
Mellanmål: Oftast så brukar jag hålla mig mätt till lunch eftersom jag äter frukost ganska sent, men blir jag hungrig brukar jag ta en näve nötter och en stor mugg med te.
Lunch: Fullkornsspagetti med korvstroganoff.
Mellanmål: En macka med kokt ägg eller en shake ( samma som frukost med fil och mjölk i).
Middag: Råris, kycklingfile, sås och grönsaker. Lite keso brukar nästan alltid finnas med på min tallrik också =) Ja ungefär så kan det se ut.
Vardagarna ser nästan alltid ut såhär. Helgerna blir som det kommer. Men alltid frukost direkt när jag vaknar och sen ett mål mat/mellanmål var tredje timma ungefär. Nej herregud det är klart du kan äta pasta. Ät vanlig mat variera med råris/ris, potatis, cous cous, matvete och allt vad det finns. Ät lagom portioner så kan du äta vad du vill. Det är det här som gör mig ledsen och som jag själv tänkte. Jag ska skriva mer om detta i ett senare inlägg.
Hur ofta äter du godis?

Ja det är olika men jag har inga bestämda regler för det. Jag äter godis när jag vill och känner för det. Om man inte har några fasta regler för det så blir det inte heller någonting man tänker på. Om jag bestämmer att nu ska jag inte äta godis på en vecka. Då vet jag att dagen efter blir jag sugen och jag går i affären och suktar efter godis. Men har jag inga förbud så blir det att jag inte får det där vill ha begäret när jag går i affären, för jag vet att jag kan köpa och äta det när som helst.
Bjuds det på bullar på jobbet, ja ibland tar jag ibland tar jag inte. Man behöver inte heller äta bara för att äta. Är jag riktigt sugen ja då tar jag en med gott samvete.
Till din fråga, jag vet inte exakt hur ofta jag äter godis. Jag försöker att hålla mig till helgerna men äter ibland i veckorna om jag är sugen. På helgen blir det dock ofta väldigt mycket :) Men det gör inget. För bara för att jag äter massor av godis en lördag så betyder det inte att jag kommer gå upp fem kilo.
Hur många mål per dag äter du ?

Ja se ovan. Men det blir 3 huvudmål och allt ifrån 1-4 mellanmål beroende på vad jag gör hur mycket jag tränar och om jag känner att min kropp behöver det helt enkelt.
Hur ofta tränar du?

Samma sak där. Jag inga bestämda regler för hur ofta eller inte jag ska träna. Jag älskar att träna och det har blivit endel av min vardag. Jag försöker puscha mig själv till att gå och träna men jag tvingar mig aldrig dit om jag inte vill.
Vissa veckor tränar jag en gång andra veckor kan jag träna 6 ggr. Men vanligast är väl kanske 3 styrketräningspass, 3 kondition och några promenader. Som sagt det är helt olika varje vecka. Tänk på att det behöver inte ta upp för mycket tid.
Ibland går jag på morgonen innan jobbet, ibland på eftermiddagen och ibland på helgerna. Ibland slår jag ihop ett styrketräningspass och ett konditionspass, ibland inte. Ibland snörar jag på mig och ger mig ut på en spring tur, ibland box och ibland gymmet. Ibland kör jag 1,5 h ibland kör jag 20 min.
Variera dig, det blir roligare så och du slipper skador längre. Hoppas du fick svar på dina frågor. Sista ord variera dig, låt inte mat och träning bli någonting att må dåligt få dåligt samvete över. Våga bara vara, våga äta vad du vill och hitta balansen. Och framförallt våga testa, för det kommer funka. Och bestäm dig bara för att det ska fungera.
Du kommer tänka tusen gånger under din viktnedgång att du ska sluta äta, börja diet istället för att det går fortare osv. Fortare kanske, men du kommer troligtvis gå upp det dubbla igen för ingen människa kan dieta hela livet. Och jag lovar dig att du kommer att må såå mycket bättre. Bestämt dig för att det funkar, utför, för det fungerar ! Och du kommer att må tusen miljoner gånger bättre. Tro mig, jag vet !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0