Min Resa

Jag har alltid tyckt om att träna. Har aldrig när jag varit yngre varit "tjock" men inte pinn smal heller. Jag gick ner ganska mycket i vikt i slutet av gymnasiet men av endast en anledning, jag mådde väldigt dåligt då. Så vikten rann helt enkelt av mig. När mitt liv stabiliterades upp och jag träffade min nuvarande sambo så var jag smal. Jag gick in i den typiska sambo fällan. Vi hade mys kvällar och åt godis, i massor och ingen bra mat. Plus att jag inte rörde på mig. Jag märkte egentligen inte själv att jag gick upp så mycket förens jag inte fick på mig mina gamla kläder.

Jag började försöka tänka på vad jag åt, jag förbjöd mig själv att äta sötsaker osv. Vilket ledde till att det enda jag fokuserade på var ju att jag inte fick äta saker och att jag ännu mer ville ha dessa sötsaker. Det var bara en massa måsten som jag aldrig höll och som jag sedan mådde dåligt för. Sen när jag började tänka efter och hur sjukt det än låter så ville jag bara må dåligt. För jag visste att när jag mådde så dåligt sist gick jag ju ner. Så det var det enda jag ville just då, för då kanske jag kunde gå ner som jag gjort förra gången. Sjukt eller hur !! Jag hade många konstiga tankar som jag vet att de flesta andra har. Ett till exempel är att om jag hoppade över tex lunchen så tyckte jag att jag var så duktigt att då kunde jag "unna" mig godis på kvällen.

Jag hade helt enkelt väldigt konstiga tankar och fix ideer som de flesta andra har, man hamnar i en ond cirkel.

 

Jag hittade inte så många biler men här kommer två.


Sen började jag läsa på om mat och träning på bloggar och i tidningar. Jag började intressera mig mer och mer för det.Jag hittade bloggar som åt hur mycket mat som helst och ändå hade fantasiska kroppar. Det jag helt enkelt började göra är att börja röra på mig mer och mer. Först i början blev det promenader och jag "lärde" mig att tycka om löpning. Jag hatade verkligen löpning från början men ju mer jag försökte ju mer började jag gilla det. Från att ha orkat 100 meter orkade jag till slut att springa över en mil. Helt sjuk och det går fortare än vad man tror.

Jag la även in gymträning i min vardag, vilket är fantasikt bra för kroppen. Man får snyggare hållning, bränner fett och tajtar till kroppen på samma gång som vikten minskar. Jag började älska att träna och mådde fantasikt mycket bättre än vad jag någonsin gjort.




Men den största och viktigaste delen är maten. Jag ändrade helt inställning på mat. Jag fick förklara för mig själv gång på gång att man kan äta och gå ner i vikt, kroppen behöver näring för att orka. Jag tror och vet att många som har problem med vikten äter alldeles för lite, jag var en av dom. Jämför man allt jag äter nu och hur jag åt då så äter jag tre ggr så mycket nu som då, ändå är jag ca 15 kilo lättare.



Jag började skippa alla förbud och alla belöningar. Jag åt helt enkelt vad jag ville när jag ville. Jag försöker att äta vanlig husmanskost och väljer gärna mycket protein av olika slag. Jag äter mer på fasta tider, eller var tredje timma ungefär. Bara för att jag äter var tredje timma så betyder inte det att det är några bebis portioner, nej jag äter helt vanliga portioner.

Jag äter frukost, ev mellanmål, lunch, mellanmål, middag ev ett mellanmål innan jag lägger mig. Jag äter godis när jag känner för det, tar en bulle på jobbet eller en glass innan jag går och lägger mig.

Jag slutade även bry mig så mycket om vågen och helt plötsligt fast jag gick ner i vikt så brydde jag mig ärligt talat inte så mycket. Brydde mig inte heller om den gick åt fel håll någon vecka. Jag lät inte vågen bestämma över mig. Jag mätte mig när jag började träna och sen körde jag på det istället. Mätte mig med jämna mellanrum, mest för att hålla motivationen uppe och se att det gick åt rätt håll osv. För ibland kan vågen stå still eller du kan till och med gått upp ett kilo fast du har minskat massor i cm.

Så bra som jag mår i kroppen och knoppen har jag nog aldrig gjort. Kroppen och knoppen sammarbetar och jobbar tillsammans. Jag har släppt det stora fokuset kring mat och kan lägga den delen på någonting annat, träning tex.

Nu har jag gått ner en massa kilo, jag äter allt jag vill och mår bättre än någonsin. Jag får även på mig alla kläder som jag sparat från när jag var "smal", det har varit bra peppning :)






Mina råd är:

Sluta fokusera så mycket kring mat.

Inga förbud.

Välj nyttiga alternativ.

Rör på dig, svettas.

Ät allt men inte alltid.

Se framåt inte bakåt.

Släpp ditt dåliga samvete.

Puscha dig själv och ta tag i saker.

Hitta träning som passar dig.

Variera.

Skippa ligth produkter.

Tro på vad du gör.

Stå emot alla dieter, även om det går trögt så stå emot. Släpp alla infall du får.

Fokusera på att må bra i första hand.

Det fungerar, tro bara på dig själv. Du Kan !


Kommentarer
Postat av: Nadrev

Bra jobbat du är min insperationskälla !

2011-10-20 @ 22:46:09
Postat av: Ena

Duktig du är, man ska må bra!!! Du är Min insperstion med, har lust att gå ut och springa nu :) kraaaaam ha kul imorgon

2011-10-20 @ 23:30:15
URL: http://enchiii.blogg.se/
Postat av: Freja

Jag tycker verkligen att du var fin innan också!! Och supersöt i brunt hår! Tack för att du delade med dig av din historia!



2011-10-21 @ 17:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0